LF-30 ELECTRIFIED

A Lexus az LF-30 Electrified tanulmány világpremierjével mutatja be elképzelését a villamosításról

A LEXUS LF-30 ELECTRIFIED

 
A Lexus folyamatosan azon munkálkodik, hogy újító szellemű, lenyűgöző élményeket szerző termékeket hozzon létre. Ennek következő lépcsője a Lexus Electrified elképzelés, amely az elektromos járművek következő generációját vázolja fel.

Az LF-30 Electrified tanulmányautó a Lexus villamosítási jövőképét testesíti meg

Az LF-30 Electrified tanulmányautó a Lexus Electrified vízió megtestesülése. Külsején művészi eszközökkel hozták létre a BEV járművektől elvárt imázst, ami futurisztikus formavilágban teljesedik ki. Az utastér kialakítása magabiztosan ötvözi az önvezetést és az új technológiákat, ezzel is megerősítve a Lexus különleges világát. A menetteljesítmények alapjául a Lexus Electrified fődarabok szolgálnak, amelyek a legújabb technológiákkal kiegészítve megszilárdítják a Lexus vezető szerepét a HEV rendszerek fejlesztésében. Precíz elektromotorok segítségével a jármű karosszériájának pozícióváltásaival azonnal korrigálható a vezető testhelyzete – ez eddig a hagyományos járművekben nem volt lehetséges. Az LF-30 Electrified ezen kívül számos olyan technológiát tartalmaz, ami már a következő évtized fejlesztéseit vetíti előre. Ilyen például az új, emberközpontú filozófia alapján kialakított műszerfal, vagy a steer-by-wire elektromos kormányzás.

A futurisztikus külső előrevetíti a 2030-as évek Lexus Electrified járműveinek képét

A formaterv különös kihívást jelent a kerékbe épített motoros BEV járműveken, hiszen ennél a felépítésnél újszerű megoldások alkalmazására is lehetőség nyílik. Ezért a Lexus vizuálisan is kiemelte az LF-30 Electrified különleges energiaáramlását. A karosszéria formája felhasználja a karosszéria sarkaiban elhelyezkedő kerekek által keltett energiát, amely az utastér felé áramolva elhalad a vezető mellett, és végül kiárad az útfelületre.

A BEV-technika előnye, hogy nincs szükség motorházfedélre, így a jellegzetes, orsó alakú Lexus hűtőrács még inkább beleolvadhat az autó felépítésébe. Az autó oldalain végignyúló ablaküveg, az izmos sárvédők és a szárnyat formázó első lámpák széle adja ki az ikonikus Lexus-orsó kontúrját. A karosszéria kecsesen elegáns első része töretlen és éles vonalvezetésű hátsó traktusba ível. A szárny kialakítású első lámpák mellett a hátsó lámpák élei, valamint az oldalsó levegőbeömlők biztosítják, hogy ne csak a légellenállás, de a hűtőteljesítmény is kiváló legyen a stílust a funkcióval egyesítő kialakításban.

Az oldalablakok áttetszősége fokozatmentesen állítható, így az utasok szabadon gyönyörködhetnek a tájban, de éjszaka és egyéb szituációkban megőrizhetik privát szférájukat. Az autó orr-részének színe és az azon látható világító mintázat tudatja a szemből érkezővel, hogy az autó normál vagy önvezető üzemmódban közelít felé. Ez egy újabb megnyilvánulása a Lexus azon törekvésének, hogy megoldásai egyidejűleg stílusosak és funkcionálisak legyenek. Az „Elektromos égbolt” fényezésben egy élvonalbeli féminfúziós eljárással készült bevonat ad különleges kékeszöld árnyalatot.

TAZUNA

A Lexus emberközpontú filozófiájának magasabb szintű megvalósítása érdekében a műszerfalat az új „Tazuna” elnevezésű Lexus-koncepció alapján alakították ki. Ahogyan a ló és lovasa közötti egyetértés alapja a gyeplő, úgy a kormányzás kezelőszervére épített kapcsolók és a head-up kijelző közötti magas fokú koordináció a kulcsa annak a térkialakításnak, aminek köszönhetően a vezető a vezetésre összpontosíthat. Mégpedig úgy, hogy közben számos funkciót kezel, így például a navigációt, az audiorendszert vagy a vezetési mód kiválasztását. Ehhez ráadásul a tekintetét sem kell levennie az útról, és mechanikus kapcsolókat sem kell kezelnie. Az LF-30 Electrified tanulmány Tazuna műszerfalának számos következő generációs interfész megoldása a jövőt vetíti előre. Ilyen a gesztusvezérlés, vagy a kiterjesztett valóság (AR) általi információközlés. Ennek az eredménye pedig egy olyan utastér lett, amely az utasok és a vezető számára egyaránt kényelmes.

Az első ülés egy repülőgép első osztályára emlékeztet. A beltér nyitottságot, és ezzel egyidejűleg biztonságot adó beburkoltságot sugároz. Minden kapcsoló és kezelőszerv kényelmes távolságra helyezkedik el, az utasülés gesztusvezérelt képernyője pedig tovább fokozza az utastér kényelmét.

A mesterséges izomzatot felhasználó hátsó ülések körbeveszik az utast, és többféle módon tudják tartani a testét: döntve, relaxációs vagy éber funkcióban. A Mark Levinson® audiorendszer csúcsminőségű zenei élményt biztosít, hiszen a pontos hangszóróvezérlés által a vezetőt és az utasokat is ideális akusztikus tér veszi körül. A fejtámlákba épített hangszórók nemcsak optimális audio-környezetet biztosítanak, de zajkioltó funkciójuk is van, ami tovább fokozza a jármű csendességét.

A hátsó ülések fölé beépített üvegtető hangvezérléssel működik, és gesztusvezérelt „SkyGate” kijelzőablakkal is felszerelték. Ez egy kiterjesztett valóság (AR) kijelző, ami többféle információt (csillagos égbolt, videók, vagy éppen navigáció) jeleníthet meg.

Az utastér nemcsak a különleges formaterv miatt különleges, hanem mert a környezetkárosítás elkerülése érdekében fenntartható anyagokból készült, ezzel együtt pedig a jövő luxusát is előrevetíti. A padlón és a kormányzás kezelőszervén Yakisugit (faszén hatású cédrus) használnak, míg a pliszés kialakítású ajtóborítások anyaga újrahasznosított fémből készült szál. Ez a megközelítés is a Lexus különlegességét és újító szellemét bizonyítja.

A menetteljesítmények, a vezethetőség, a kezelhetőség és a vezetési élvezet alapvető mértékű javítása érdekében az LF-30 tanulmányba a fejlett pozíciófelügyeleten kívül is számos élvonalbeli technológiát építettek be. A mind a négy kerékbe beépített motoroknak és az alacsonyan beépített akkumulátoroknak köszönhetően alacsony a jármű súlypontja, így kifejezetten élvezetesen vezethető. Az önvezető képesség és a drón által támogatott járműfunkciók már a 2030-as évekre mutatnak, és jelenősen kiterjesztik a járművek által kínált szolgáltatásokat.

A Lexus fejlett pozíciófelügyelet technológiája szabályozza a nagy nyomatékú elektromotorok vonóerő-leadását, hogy összhangba hozza a jármű helyzetét az emberi érzékekkel. Az egymástól teljesen független első- és hátsókerékhajtás miatt a menetszituációtól függ, hogy a jármű első-, hátsó- vagy összkerékhajtással halad. A kompakt és könnyű hajtóegységek révén a jármű kialakítása rendkívül szabad, így a vezető az útfelülettől és a menetkörülményektől függetlenül mindig ideális körülmények között autózhat.

A Lexus fejlett pozíciófelügyelet technológiája központi eleme a Lexus Electrified víziónak, így ez a technológia a teljes elektromos modellpalettában megjelenik majd.

A steer-by-wire rendszerű elektromos kormányzásban nincs mechanikus kapcsolat, így a menetkörülményektől függően sokkal flexibilisebben működtethető, és sokkal precízebben hajtja végre a vezető utasításait.

A jövő BEV-jeként az LF-30 már kábel nélkül tölthető, ami jelentősen leegyszerűsíti a napi használatot. A mesterséges intelligencia által irányított energiavezérlő rendszer optimális energiaelosztást teszi lehetővé a jármű és az otthon közötti, szem előtt tartva a tulajdonos napirendjét.

A fedélzeti mesterséges intelligencia képes megkülönböztetni az utasok hangját, és a vezető kulcsán tárolt, személyre szabott információk segítségével az autóban ülők partnereként viselkedik. Megjegyzi az utastér környezeti beállításait, a hőmérsékletet, az audio beállításait, a navigáció célpontjait és útvonalait, sőt programokat kínál a célállomás környékén. Ismeri a vezető stílusát, és ennek segítségével vezérli a futómű és a hajtáslánc beállításait, a pillanatnyi menetkörnyezettől függően.
Az LF-30 Electrified magával hordozza a Lexus Airporter elnevezésű dróntechnológiás segédjárművet. Önvezető üzemmódban a Lexus Airporter képes az otthon bejáratától a csomagtartóig elvinni a csomagokat.

Az LF-30-ba beépített Lexus Teammate alapjául a legújabb önvezető technológia szolgál. Önvezetés közben ez a fejlett rendszer Sofőr vagy Segítő üzemmódokban gondoskodik a bent ülők kényelméről és nyugalmáról, és ebben a fejlett pozíciófelügyelet is segíti. Mindezeken túl az automata beparkoló és utasfelvevő funkció teszi különlegesen kényelmessé az autózást; az LF-30 Electrified például automatikusan beáll a kocsifeljárótól a ház bejáratához, ahol felveszi az utasokat.

A LEXUS LF-30 ELECTRIFIED FŐBB MŰSZAKI ADATAI

Hosszúság (mm) 5,090
Szélesség (mm) 1,995
Magasság (mm) 1,600
Tengelytávolság (mm) 3,200
Tömeg (kg) 2,400
Hatótávolság [WLTP] (km) 500
Akkumulátor kapacitása (kW/h) 110
Töltési sebesség (kW) 150
Gyorsulás 0–100 km/órára (s) 3.8
Végsebesség (km/óra) 200
Legnagyobb teljesítmény (kW)/legnagyobb forgatónyomaték (Nm) 400/700