LF-Z ELECTRIFIED
A Lexus egyedülálló piaci pozíciót vívott ki magának, egyrészt a világ legszélesebb prémium hibrid palettája, másrészt az LFA szuperautó és több fantasztikus “F” modell kifejlesztése révén. Napjainkban a vállalat a világ közel 90 országában kilenc öntöltő hibrid, illetve tisztán elektromos hajtású modellt kínál. Az a kiemelkedő szerep, amelyet a Lexus technológiai innovátorként és az elektromos hajtásláncok piacvezetőjeként kivívott, tökéletes alapot teremt az új kihívásokhoz.
A járműipar éppen egy “százévenként egyszeri” átalakulási folyamaton megy keresztül, melynek során reagálnia kell az emberi értékek és életstílus példa nélküli változásaira, biztosítania kell vásárlói mobilitását, és felelnie kell a karbonsemleges életmód sürgető társadalmi kérdésére is, magáévá téve az ENSZ ‘fenntartható fejlődési céljait’ (SDG) is.
Értékes tudására építve és felhasználva a Lexus Electrified innovációja során szerzett tapasztalatokat, a Lexus mindent megtesz annak érdekében, hogy megfeleljen e kihívásoknak, és továbbra is a vevők várakozásait túlszárnyaló, fantasztikus vezetési élményt kínáló, luxuskivitelű prémium autókat gyártson.
Az új LF-Z Electrified koncepció pontosan azt a vezetési teljesítményt, stílust és technológiát testesíti meg, amit a Lexus 2025-re tervez elérni. Tovább finomítja a jellegzetes Lexus-stílust, egyesítve a vállalat gyártás és fejlesztés során szerzett szakértelmét az elektromos hajtásláncok hozta új lehetőségekkel, amelyek a vezető számára kivételesen közvetlen, tökéletes kapcsolatot kínálnak az autóval.
Az LF-Z Electrified mindezt fejlett technológiája és a külön erre kifejlesztett EV platform révén teljesíti. Elképesztően dinamikus menetteljesítménye az akkumulátor, az elektromotor és a DIRECT4 összkerékhajtás ideális elrendezésének eredménye, amely a mobilitás szabadságának magas fokát eredményezi, és megkülönbözteti a hagyományos járművektől. Mindemellett megjelennek azok a továbbfejlesztett infotainment szolgáltatások is, amelyek a közeljövőben minden Lexus-vásárló számára elérhetőek lesznek.
2025-ig a Lexus húsz új, vagy továbbfejlesztett modellt mutat be, köztük több mint tíz tisztán elektromos (BEV), plug-in hibrid (PHEV) és öntöltő hibrid (HEV) modellt, hogy megfeleljen a világ különböző országaiban és régióiban megjelenő igényeknek. A vállalat tovább erősíti szedán- és SUV-palettáját, és kihasználja az új modellek bemutatásában rejlő lehetőségeket, például sportautókkal, önvezetésre is alkalmas járművekkel és teljesen új kategóriákat teremtő modellekkel. Mindeközben a Lexus megfelel annak a kihívásnak is, hogy újszerű, prémium értékeket nyújtson, és világszerte felülmúlja a fogyasztói elvárásokat.
A Lexus szándéka szerint valamennyi modelljéhez kínál majd valamilyen elektromos hajtásláncot 2025-ig, amikorra tervei szerint globális eladásainak már több mint felét ilyen autók teszik majd ki. A vállalat tovább dolgozik azon, hogy 2050-re valamennyi autója teljes életciklusán keresztül megvalósuljon a karbonsemleges működés; ezt a gyártás és felhasználás, az alkatrész- és járműlogisztika, a hulladékgazdálkodás, a feldolgozás és az újrahasznosítás segítségével fogják elérni. Amellett, hogy a Lexus a legnagyobb körültekintéssel választja meg, milyen anyagokat használ járműveiben, arra is figyel, hogy azok milyen körülmények között készülnek.
2024 márciusában kezdi meg működését a Lexus új, az autók tervezését és fejlesztését felgyorsító üzleti és technológiai központja Japánban, Simojamában. Itt a járművek következő generációjának formatervén, fejlesztésén és tervezésén dolgozó részlegek szorosan együttműködnek majd, miközben külső partnereikkel is nyitott és értékes kooperációt folytatnak.
FONTOSABB JELLEMZŐK
Az LF-Z Electrified előrevetíti a Lexus jövőjét, a formatervezését, vezetési és egyéb fejlett technológiáit, amelyek a 2025-től megjelenő új modellekben elérhetőek lesznek.
A külön erre a célra tervezett EV platform használata alapvető lépés a Lexus Electrified azon céljának elérésében, hogy „az elektromos technológiát oly módon használja fel, hogy az a járművek teljesítményében jelentős fejlődést eredményezzen.” Az új DIRECT4 összkerékhajtás-szabályozó rendszer is új megoldást kínál.
Az elektromos hajtások bevezetésével és az elmúlt években kifejlesztett vezetésszabályozó technológiák együttes használatával a márka célja egy olyan jellegzetes Lexus-stílus kifejlesztése, amely az egyedi vezetési élményen keresztül jobb és közvetlenebb ember-autó kapcsolatot teremt.
A karosszéria mély vonalai és hullámai erősítik azt az érzelmekre ható megjelenést, ami a Lexus formatervének lényege, a nagy teljesítményű elektromotor hátsó beépítése pedig hozzájárul az autó mozgékonyságához, dinamizmusához.
A belső tér nyitott és minimalista stílusú. A Tazuna pilótafülke-dizájn – amit kifejezetten az elektromos autózás sajátosságaihoz terveztek –, megtestesíti azt az emberközpontú filozófiát, amely története során mindig is jellemezte a Lexust.
Az autó mesterséges intelligenciája (AI) segítségével párbeszédet folytat a vezetővel, megtanulja személyes preferenciáit, viselkedési jellemzőit, ez pedig lehetővé teszi, hogy a jármű javaslatokat tegyen, például az útvonal kiválasztásával és az úticél-információkkal kapcsolatban.
KITERJESZTETT EMBER-AUTÓ KAPCSOLAT
A jellegzetes Lexus-stílus a vezető és autója közötti közvetlen kapcsolat érzetét nyújtja a gyorsulás, a lassulás és a kanyarodás minden pillanatában, azonnali és közvetlen visszajelzést ad, pontosan követve a vezető szándékait.
Az LF-Z Electrified formaterve és műszaki tartalma megalapozza az egyedülálló vezetési minőséget, hiszen az akkumulátor és a motor optimális elhelyezésének köszönhetően az autó tömegeloszlása ideális. Az elektromos hajtás és a hozzá kapcsolódó új műszaki tartalom azt eredményezi, hogy a hajtáslánc helyigénye is jelentősen kisebb a korábbiaknál, és ez is hozzájárul az egyedi Lexus-érzet kialakításához.
Az akkumulátor padló alatti beépítése merevebb struktúrát és alacsonyabb súlypontot eredményez, és segít kiszűrni az út felől érkező zajokat és rezgéseket. Mindez még jobb utazási komfortot és a csendesebb autózást jelent, egyben több helyet és kényelmesebb utasteret is.
A Lexus új DIRECT4 rendszere mind a négy keréknél külön szabályozza a nagy nyomatékú motor teljesítmény-leadását. A rendszer az adott vezetési szituációhoz alkalmazkodva első-, hátsó-, vagy összkerékhajtásra is alkalmas. Érzékenyen reagál a vezető minden beavatkozására, erőteljes gyorsulást és kiváló kanyartulajdonságokat nyújt, tökéletes összhangban a vezető szándékaival.
Az autóban fizikai kapcsolat nélküli by-wire kormányzás működik. Ez közvetlenebb kapcsolatot eredményez a kormány és a kerekek között, így a jármű a vezetési körülményeknek megfelelően kisebb kormányelfordítással kanyarodik. E fejlett technológia eredményeként a vezető mindig a szándékait precízen követő kormányzást és nagyobb ívmeneti pontosságot tapasztal. A teljesen elektronikus rendszer kiszűri az útfelület nem kívánt vibrációit, mindemellett pedig megfelelő kormányzási érzetet kínál.
VIRTUÁLIS UTASTEREK SOROZAT
A LEXUS-DIZÁJN JÖVŐJE
Az LF-Z Electrified tanulmány előrevetíti, merre halad a márka: a formavilág célja a letisztult és magával ragadó formák kialakítása, amelyek egyedi arányokban és látványban öltenek testet. A megjelenés fontos eleme a letisztult utastéri rész, mélyre húzott első és emelkedő hátsó résszel – vagyis az elektromos autókra jellemző formai megjelenéssel. A nagy átmérőjű kerekeket az autó sarkaiba tolták, ezzel is segítve az alacsony súlypont kialakítását, és a dizájnosabb megjelenést.
A formatervezők teljesítették a kitűzött célt: az ikonikus, orsó formájú Lexus-hűtőmaszk továbbfejlesztésével létrehozták az „orsó karosszériát”, új jelentést adva ezzel az autó felépítésének. A dizájn visszautal a DIRECT4 rendszer működésére, az ajtókon elölről hátrafelé húzódó, finoman egymásba kapcsolódó, mégis dinamikus felületváltásokkal és a kerékjáratok látványos kidolgozásával.
Hátul a tiszta és egyszerű horizontális forma úgy egyesül a záróidommal, hogy erőteljes kiállást teremtve kihangsúlyozza a kerekek megjelenését. A kecses vízszintes hátsó lámpák kiemelik az új Lexus emblémát, mintegy megerősítve az új generációs Lexus-formatervet.
ÚJ TAZUNA MŰSZERFAL ÉS NYITOTT BELSŐ
Az új Tazuna műszerfal-koncepció magasabb szintre emeli a Lexus emberközpontú filozófiájának megvalósítását. Az elképzelést a ló és lovasa közötti kapcsolat inspirálta, ahol a kommunikáció alapja a gyeplő; az autóban ezt a kormányra épített kapcsolók és a Head-Up Display koordinációja valósítja meg. Mindez lehetővé teszi, hogy a vezető intuitív módon férjen hozzá az információkhoz, és anélkül kezelje a jármű funkcióit, hogy megváltoztatná látószögét, így mindig az útra összpontosíthat.
A műszerfal az autó szíve. A kijelző panel és a kapcsolódó elemek az autó utasaihoz képest viszonylag mélyen helyezkednek el, ami a nyitottság friss érzetét kelti, és azt az omotenashi minőséget sugározza, amelyben minden apró részlet helyét alaposan átgondolták.
A finom kapcsolat a motorháztető, az első- és a hátsó ajtók között a kifogástalan minőség és a letisztultság érzetét nyújtja.
A vezetői információs központ elemei – a kiterjesztett valóság (AR), a Head-Up Display, a multimédia érintőképernyő és egyéb elemek – egy központi modulban, a vezetési rendszer szabályozói pedig a kormánykerék körül helyezkednek el. Ez az elrendezés előrevetíti a következő generációs Lexus modellek utasterének stílusát, amelyben az első látótér kitágul, és a vezető természetes szögben tekinthet előre.
FEJLETT MEGOLDÁSOK TESZIK TELJESSÉ A VEZETÉSI ÉLMÉNYT
Az LF-Z Electrified mesterséges intelligenciája (AI) folyamatos támogatást nyújt és aktív szerepet játszik, megismerve a vezető preferenciáit és vezetési szokásait. Az egyszerű vezethetőséghez a beszédalapú kommunikáció is hozzájárul. A hangfelismerő funkció a legújabb AI technológiát használja, megtanulja és alkalmazkodik a vezető szokásaihoz és preferenciáihoz, így segítséget nyújthat például az útvonaltervezésben, vagy információt adhat a célállomásról. Ez az interaktivitás párbeszédet épít az AI és a vezető között, javítja a vezetési élményt, és egyfajta életmód-tanácsadóként is működik.
Digitális kulcs ad hozzáférést az autóhoz a családtagoknak és a barátoknak, így nem szükséges a valódi kulcs átadása. Bizonyos funkciók (pl. az ajtó zárása és nyitása) okostelefonon keresztül is működtethetők. A digitális kulccsal hozzáférés adható az autóhoz akár szolgáltatóknak is, így lehetőség nyílik az autót csomagkiszállításra vagy megosztásra használni.
Az ajtók E-Latch rendszerrel működnek. Amikor a vezető vagy egy utas a kulccsal megközelíti a járművet, a kiemelkedő kilincs automatikusan megjelenik, az ajtó zárja kiold, és finoman nyílik a kilincs belsején levő szenzor megérintése után. Kiszálláskor csak meg kell nyomni az ajtónyitó kapcsolót. Az autó szenzorai figyelik a jármű környezetét és jelzik, ha másik jármű vagy kerékpáros tűnik fel, csökkentve ezzel a balesetek veszélyét a kiszállásnál.
A panorámatető automatikusan sötétedő (intelligens) üvegből készül, de szükség esetén elsötétíthető, sőt az éjszakai eget szimuláló fények is kapcsolhatók rajta. A tető közepén elhelyezett érintőpanel segíti az elöl és hátul utazók kommunikációját, az állítható támlájú hátsó ülésekben masszázsfunkció is működik.
A következő generációs Mark Levinson audiorendszer a nemzetközi koncerttermek hangminőségét kínálja az autó akusztikus terében. A pontos hangszóró-szabályozás által mind a vezető, mind az utasok ideális körülmények között hallgathatnak zenét. A hangvezérlés zajkioltó funkciója kiszűri a külső zajokat, hogy az utasok zavartalanul beszélgethessenek.
LF-Z ELECTRIFIED MŰSZAKI ADATOK
Teljes hosszúság (mm) | 4,880 |
Teljes szélesség (mm) | 1,960 |
Teljes magasság (mm) | 1,600 |
Tengelytávolság (mm) | 2,950 |
Tömeg (kg) | 2,100 |
EV hatótáv – WLTP (km) | 600 |
Akkumulátor | lítiumion |
Akkumulátor kapacitása (kWh) | 90 |
Töltőteljesítmény (kW) | 150 |
Hűtés | folyadékhűtés |
Gyorsulás 0-100 km/órára (s) | 3.0 |
Max. sebesség (km/óra) | 200 |
Max. teljesítmény (kW)/Max. nyomaték (Nm) | 400/700 |
2024-BEN MEGNYÍLIK A LEXUS ÚJ ÜZLETI ÉS TECHNOLÓGIAI KÖZPONTJA
A Lexus 2024 márciusában nyitja meg Japánban, Simojamában új üzleti és technológiai központját, hogy összehozza mérnökeit és dizájnereit terméktervező kollégáikkal.
Olyan hely lesz ez, ami egyszerre szolgálja az autók és a munkatársak fejlődését a létesítmény tesztpályáin, ahol – Simojama hatalmas alapterületének és változatos domborzati viszonyainak köszönhetően – a világ összes kemény útviszonyát szimulálni lehet.
Emellett egy új Lexus-épület és egy “Messe” konferencia/kiállítási központ is felépül majd itt, olyan létesítményekkel, amelyekben a vállalat közösen dolgozhat külső üzleti partnereivel. Ezeken a helyeken a Lexus és a külső vállalkozások vagy szervezetek emberei nyitottan és hatékonyan működhetnek együtt, új határokat szabva az autógyártás világában.
Az új szemléletű járműfejlesztés helyszíne egy új, háromszintes épület lesz. A földszint a Nürburgring versenypálya műhelyeinek kinézetét és hangulatát idéző terület lesz, ahol a különféle üzletágak képviselői együtt dolgozhatnak a projekteken, a legmodernebb digitális eszközöket használva a lendületes és hatékony fejlesztési munkához.
A második emeleti formatervezési részleg alaprajza a lehető legmagasabb fokú kreativitást szolgálja, és sok helyütt agyagmodellek lesznek kiállítva. Ezen a helyen a dizájnerek, a gyártástervező mérnökök, az aerodinamikai szakemberek és a kísérleti részleg más tagjai egymással szoros kapcsolatban dolgozhatják ki új ötleteiket.
Az első emeleti irodaterület nyitott kialakítása együttműködésre ösztönzi a különböző üzleti területek munkatársait, közben pedig az egyéni kreativitást is fokozza. Az autóközpontú fejlesztési munka felgyorsítása érdekében a munkavégzés kifejezetten rugalmas lesz, lehetővé téve, hogy a szakemberek szükség esetén szabadon mozogjanak az emeletek között.
A Messe épület kreativitásra ösztönzi a Lexus külső üzleti partnereit. Mivel ez egy többfunkciós létesítmény, lesz egy garázs/műhely részleg is, ahol a csapatok és az üzleti partnerek találkozhatnak, hogy együtt megtekinthessék, kiértékelhessék és kipróbálhassák az autókat.
A tesztpályák fejlesztése már megkezdődött, és jelenleg 5,3 kilométernyi vidéki úton folynak a próbák; az autók 75 méternyi szintkülönbségű, sokféle kanyarral tarkított utakon futnak, amelyek a környék természetes adottságaihoz igazodnak. Összesen tíz különböző tesztútvonal épül majd itt, köztük nagy sebességű mérési szakaszok és olyan részek is, amelyek a világ legkülönfélébb útjainak mintájára készülnek.
Munkájuk során a Simojama központ tervezői mindvégig szem előtt tartják a környezettel és a helyi közösségekkel való együttélés fontosságát.
Komoly energiát fektetnek a természetes környezet megóvásába; a létesítmény területének mintegy 70 százalékán továbbra is őshonos növények és vadon élő állatok találhatók. A Lexus emellett azon munkálkodik, hogy segítsen megújítani és megőrizni a közelben elterülő erdők és rizsföldek együttesét, amit errefelé szatojamának neveznek (ezek egymással szomszédos ökoszisztémák, amelyek szorosan kapcsolódnak az itteni emberek életéhez). A vizes élőhelyeken helyreállítják a kiszáradt és leromlott rizsállományt, a környező völgyek mezőin pedig egész évben vizet adó csatornákat építenek, amelyek menedéket biztosítsanak a vízi élővilág számára. Az eredeti, természetes domborzat lehető legnagyobb mértékű megőrzése érdekében alagutakat és hidakat építenek, és ezek egyúttal élőhelyként is szolgálnak majd az állatok és növények számára.